Thursday 22 December 2011

The Power Of Cigarette



Entry kali ni aku nak cerita pasal rokok la. Sebernarnya 2-3 minggu ni aku asyik teringin nak cuba isap rokok. Dah lama dah. Tapi aku pendam dan xnak cuba sebab aku tau rokok ni blh buat kita ketagih... Aku pon x tau kenapa aku rasa nakkk sangat cuba rokok... sebab aku tension kah? Atau sebab aku just nak cuba? Atau aku memang mengada-ngada nak cuba? Setelah lama aku berfikir, aku bermuhasabah diri memikirkan tentang perangai aku yang semakin hari semakin pelik dan semakin berubah dan rasanya seperti aku bukan lagi cokok yang dulu...

         Rokok ni orang cakap ibarat bakar duit, sebabnya kita beli lpas tu kita bakar dan kita isap dan hasilnya adalah asap. Beli + Bakar + Isap = Asap... Sebab tu aku tak minat nak merokok, sebabnya isap rokok xmemberikan apa-apa faedah tetapi hanya pembaziran...pembaziran wang semata-mata... bagi mereka yang merokok, ini pula kata mereka :
  • Merokok ni dapat menghalau nyamuk...
  • Dapat lepaskan tension...
  • Dapat memudahkan kerja-kerja pembuangan hajat besarrr~ (tak tahu la mcm mana tu)
  • Dapat menjadi peneman dikala melakukan kerja-kerja seperti berkebun serta dapat memberikan kesegaran kepada mereka...
  • Menjadi ubat penyegar mata dikala subuh dingin, mata yang kuyu menjadi segar setelah dapat mengisap rokok...
  • Membantu memanaskan badan semasa keadaan sejuk...
  • Sangat-sangat diperlukan ketika selepas makan kononnya kalau tak isap lepas makan x lengkap hidup mereka...(alasannn~ haha)

Disebabkan alasan-alasan diatas pon aku rasa antara penyebab aku nak cuba isap rokok sebab nak tahu kebenarannya... tapi rasanya dalam list diatas, mesti banyak dustanya...haha... ntah la...aku pon tak tahu... sudah try baru tahu... dan harap-harap janganlah kita semua merokok ye... yang dah merokok pon harap-harap dapat la berhenti... ok~ 

No comments:

Post a Comment