Friday 5 October 2012

JAGA TEPI KAIN ORANG LAGI... PADAN MUKA HANG!!!



                Perkara ni baru ja berlaku kat aku kelmarin... dan aku dah belajar satu benda baru dalam hidup aku yang aku perlu ingat sampai bila-bila... Aku nak share ja kat semua orang... Sapa rasa berguna, guna la... rasa x berguna jangan guna... senang... hahaha... Kelmarin (05.10.2012) , tiba-tiba kawan aku ni yang aku boleh anggap macam kawan baik la, memang sporting yang boleh melawak (lembut/kasar) dengan dia ni tiba-tiba marah aku dan dia tak pernah marah aku sebelum ni... Terkejut, tersentak jugak aku rasa semalam... perasaan bersalah tu jangan cakap la... memang menyesal pon ada walaupon apa yang aku buat tu untuk kebaikan dia(bagi aku la)... tp masalah tu aku tak nak cerita la... keep it as a secret walaupon aku dah terbocorkannya... adoiii... bukan aku ni tak reti jaga rahsia Cuma bila dipikirkan benda tu macam kena bagitau and explain kat sorang lagi untuk mereka ni tak bermasam muka... miscommunication la katakan...
                Cerita dia macam ni... nak bagi mudah paham, kawan yang marah aku ni kita letak A, yang muka seposen tu B... A tanya aku, kenapa B tu tarik muka buat muka seposen muka macam ayam bertelur kt dia sedangkan kalau si B dengan aku dia ok ja boleh gelak terbahak2 sampai berkahak-kahak. Tapi dengan dia tak boleh pulak. Sebelum tu si B ni ada la buat luahan perasaan kat aku. Si B cerita pasal masalah dia apa dia rasa kat aku mntak pendapat pandangan. Aku pon bagi la pandangan aku nasihat kat dia... bla... bla.... bla... Bila si A tanya aku kenapa si B ni dia macam tu... sedangkan dulu dah 3 tahun 1 kos yang sama... bila sambung bacelor macam ni pulak... sepatutnya lagi rapat la kan... dah la dua dua membe aku... bagai telan mati mak, luah mati bapak... pak hanggg!!! Hahaha... lepas A tnya aku, aku pon cerita la kat A, cerita la yang baik2... B tu sebenarnya tak da niat nak buat macam tu cuma blaa.. bla... blaa..... A pon paham sebabnya...
                Yang silapnya aku ni, aku boleh p tegur si B ni yang boleh kata apa aku nasihat dia ni, dia akan pertimbangkan dan ikut la... tapi tak tau plk yang B ni jenis straight foward... B pon terus pegi mintak maaf secara terbuka dengan berani dan gagah tanpa menggunakan cara tersirat seperti memperbetulkan tingkahlakunya dengan menambah gula kemukanya agar kelihatan manis seperti lollipop apabila berhadapan dengan si A ni...
Bak kata pepatah, jangan jaga tepi kain orang, tekoyak kain orang tu, sendiri yang kena tanggung... Nak dijadikan cerita, bila si B p mintak maaf dekat si A, malam tu, si A terus meletus bagai gunung berapi boncit dan baru lepas makan nak tekentut terberak cirit... memang mencurah2 kaw2 kena kat aku... perghhhh... serius rasa besalah gila... menyesal gila... kalau la aku tau, memang aku xnk masuk campur. Dia marah aku cakap aku marah gila kat hang ni... aku pon tanya la A, pasai apa??? Dia pon cakap, tak payah tanya! Hang sendiri tau apa salah yang hang dah buat! (dengan pelat utara piang punya bak hang) hahaha... Aku pon tergamam seketika(ayat bajet macam nk tulis novel pulak), berpikir sejenak lalu terlintas difikiranku akan kesalahan yang telah aku lakukan. Setelah mengaku, terus dia boxing aku kaw2 dalam msg... pergh... lebam2 hati aku malam tu tak dapat tido... terus aku berpikir, lepas ni jangan nak SEBOK tolong orang selesaikan masalah orang... dia mintak tolong baru kita tolong... xpayah nak baik hati sangat... kang sia-sia ja boleh pantun sajak puisi makian amukan orang...hahaha... kepada kawan aku yang bernama Si A... mintak maaf banyak-banyak noh...

( kepada sapa2 yang baca tu, klu tak paham apa aku tulis, ignore ja... aku ni kadang2 mengarut ja lebih...hahaha)
Tu ja aku nk share untuk entry kali ni...
*Moral of the story, jangan nak sebok2 jaga tepi kain orang ka membe ka awek ka apa nak  tolong depa selesaikan masalah depa tanpa permission dari orang yang kita nak tolong tu... kang tak pasal2 jadi macam aku... telajak pelahu boleh diundoo... telajak tolong... NI MAKAN DIAAAA!!! –K BYE-
Yang benar,
-Cokok-

No comments:

Post a Comment